صفحه نخست / اخبار / قیمت اسکانیا | عوامل تاثیرگذار بر قیمت
تصاویر
  • زمان مطالعه 5 دقیقه
  • 588 نمایش

قیمت اسکانیا | عوامل تاثیرگذار بر قیمت

قیمت اسکانیا و عوامل تاثیرگذار بر این کشنده‌های قدرتمند و پرطرفدار ممکن است دغدغه بسیاری از رانندگان ماشین سنگین در ایران باشد. در دنیای حمل و نقل، اسکانیا نه تنها به عنوان یک نام بلکه به عنوان نمادی از قدرت و دوام شناخته شده است. بهایی که مشتریان برای کشنده‌های اسکانیا پرداخت می‌کنند فرای یک عدد در لیست فروش، نشان دهنده ارزشی است که این برند سوئدی برای رانندگانی که بیشتر زندگی خود را در جاده‌ها سپری می‌کنند است. اما نحوه واردات و فروش اسکانیا در ایران مراحل خاص خود را دارد؛ برای مثال کامیون و کشنده‌های اسکانیا پس از وارد شدن و قبل از تحویل به مشتری فرایند PDI یا همان بازرسی قبل از تحویل روی آن‌ها صورت می‌گیرد که بالغ بر 105 آیتم در آن‌های چک می‌شود؛ که این موضوع هم در بحث افزایش قیمت دخیل است.

scania truck

عوامل متعددی بر قیمت کامیون و کشنده‌های اسکانیا تاثیرگذار است؛ یکی از کارهای مهمی که روی کشنده‌های وارداتی در نمایندگی رسمی اسکانیا یعنی تیتان دیزل صورت می‌گیرد اضافه کردن یک باک اضافی است. کشنده‌های اسکانیا که وارد می‌شوند تک باک هستند که در شرکت تیتان دیزل قبل از تحویل به مشتری یک باک دیگر به آن‌ها اضافه می‌شود. در این مقاله به بررسی قیمت اسکانیا در بازار ایران می‌پردازیم و عواملی که بر قیمت این کشنده‌های قدرتمند تاثیر می‌گذارد را توضیح خواهیم داد.

علت گران شدن قیمت اسکانیا وارداتی پس از ورود به ایران چیست؟

قیمت کامیون و کشنده‌های اسکانیا داخل خود اروپا هم نسبت به خودروهای مشابهی مانند برند ولوو، داف و…گران‌تر است. موارد متعددی هم در این افزایش قیمت دخیل هستند، اول بحث استهلاک است که به دلیل استهلاک پایین‌تر و مصرف سوخت کم‌تر بها و ارزش بیشتری در کشورهای اروپایی دارد. دلیل بعدی و مهمی که وجود دارد، موضوع هزینه‌های کانترکتی است که در قراردادهای اروپاییشان وجود دارد. موضوع کانترکت‌های اروپایی و قراردادهایی که داخل کشورهای اروپایی است شاید برای مخاطب‌های ما در ایران چندان اهمیت و کاربرد خاصی نداشته باشد. اما با توجه به شرایط خاص کشور ما همین موضوع باعث شده تا بهای خریدمان بالاتر قرار بگیرد که همین یکی از دلایل مهم افزایش قیمت اسکانیا در ایران است.

scania price

یکی دیگر از دلایل تاثیرگذار روی قیمت اسکانیا این است که اکثرا خودروهای وارداتی برندهای اروپایی مانند رنو، ولوو، داف و… که از طریق بند 3 ماده 3  وارد کشور می‌شوند توسط بازرگان‌هایی وارد شده که کارت بازرگانی داشته‌اند. در واقع صرفا یک تاییدیه از سمت شرکت مادر جهت ارائه خدمات دارند. بین برندهای دیگر، شرکت تیتان دیزل تنها مجموعه‌ای است که  خود نماینده انحصاری بوده و مستقیم ماشین‌ها را وارد کرده است. در واقع خود شرکت کشنده‌ها را شماره گذاری کرده و صفر تا صد شماره گذاری تا تحویل به مشتری را انجام داده است. 

در ایران چه کارهایی بر روی کشنده‌های اسکانیا انجام شده و بر قیمت آن‌ها تاثیر می‌گذارد؟

همانطور که در ابتدا گفتیم، تیتان دیزل قبل از تحویل خودرو به مشتری به PDI ماشین‌ها اقدام می‌کند که بیش از 100 مورد در خودرو چک می‌شود. در این فرایند، روغن و  فیلتر ماشین تعویض می‌شود، موارد مصرفی خودرو کامل عوض شده و تست سلامت از ماشین گرفته می‌شود. البته این موارد بخش کوچکی از این روند بود که تمام آن‌ها قبل از تحویل خودرو به مشتری صورت می‌گیرد. همین اقدامات این چنینی اثرات قیمتی نه خیلی بالا اما مقولی را تحمیل می‌کند که باعث می‌شود قیمت اسکانیا بهای فروش بیشتری نسبت به خودروهای مشابه داشته باشد. از دیگر عوامل دخیل در قیمت اسکانیا بحث پرداخت دیون دولتی است که ممکن است بیرون از فضای شرکتی این معامله‌ها بدون پرداخت به دیون دولتی از جمله مالیات ارزش افزوده باشد.

Selling Scania trucks in Iran

با توجه به این که مجموعه تیتان دیزل شرکت است و فاکتور رسمی صادر می‌شود، کلیه دیون دولتی بر اساس ضوابط پرداخت شده و عینا در اداره‌های مالیات، دارایی و سازمان‌های مربوطه منعکس می‌شود. همچنین فرایند PDI بسته به نوع ماشین‌ها با یکدیگر فرق می‌کند؛ یک دستورالعمل است که همانطور که گفته شد بالغ بر 100 آیتم است که صرفا تعویض روغن، فیلتر و… نیست. آیتم‌های دیگری هم مثل فلاپ‌های بغل است به این دلیل که برخی از کشنده‌های اروپایی که وارد می‌شوند عمدتا فلاپ بغل ندارند. شرکت تیتان دیزل فلاپ‌های بغل را از اروپا یا بعضا ترکیه تهیه کرده و نصب می‌کند. همچنین باک‌های دوم که مختص ایران است چرا که مشتریان علاقه دارند مخزن سوخت و ظرفیت بیشتری داشته باشند؛ به همین دلیل شرکت تیتان دیزل آن‌ها را تحت استانداردهای لازم اضافه می‌کند. همچنین وضعیت ظاهری ماشین چک و نقص‌های جزئی خودرو برطرف شده و روکش صندلی‌ها کامل عوض می‌شود.

خدمات پس از فروش اسکانیا

یکی دیگر از موضوعاتی که بر قیمت کشنده‌های اسکانیا اثر گذار اما با ارزش است، خدمات نقره‌ای و طلایی است که تیتان دیزل بر روی تمام ماشین‌هایی که وارد می‌کند الزام کرده است. مشتریان ممکن است این خدمات را به اسم گارانتی بشناسند که اصطلاح درستی نیست. به این دلیل که گارانتی مختص ماشین صفر است؛ و با توجه به این که ماشین‌هایی که تیتان دیزل وارد می‌کند وارداتی بوده و صفر نیست، اما با این حساب باز هم خدماتی تحت عنوان خدمات نقره‌ای و طلایی بر روی کامیون وکشنده‌های خود اعمال می‌کند.

scania R450

خدمات نقره‌ای شامل رفع کلیه‌ نقص‌های حادث شده برای خودرو در قالب پیمایش در 1 سال یا 2000 کیلومتری که شرکت تعهد کرده است؛ که این تعهدات برابر با ضوابط و دستورالعمل‌هایی است که داخل خدمات نقره‌ای شرکت تیتان دیزل عنوان نیز کرده است. در واقع این سرویس‌ها اضافه بوده و هیچ کدام از ماشین‌های وارداتی مشابه این امکانات را نداشته و این خدمات مخصوص شرکت تیتان دیزل است. به عبارتی دیگر خدمات نقره‌ای و طلایی اطمینان خاطری به مشتریان می‌دهد که رها نشده‌اند و ماشینی که خریداری کرده‌اند با حساسیت انتخاب شده و از سمت نمایندگی برند ساپورت خواهند شد.

کلام آخر

تمام کامیون و کشنده‌هایی که از شرکت تیتان دیزل خارج شده و به مشتری تحویل داده می‌شود در بخش PDI تعداد بسیاری آیتم بر روی آن‌ها صورت می‌گیرد؛ تمام این‌ها برروی قیمت اسکانیا تاثیر می‌گذارند که این تاثیر خیلی زیاد و متفاوت نیست. علاوه بر این، در نمایندگی تیتان دیزل خدمات پس از فروش کاملی به مشتریان ارائه داده می‌شود تا خیال رانندگان از بابت تعمیر و نگهداری کامیون و کشنده‌های خود راحت باشد. همچنین شما می‌توانید برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد قیمت دقیق کامیون و کشنده‌های اسکانیا، شرایط خرید و… با کارشناسان ما در تیتان دیزل تماس بگیرید.

تیتان دیزل تنها نمایندگی رسمی کامیون و کشنده‌های اسکانیا در ایران